اخبار

در هیچ حالتی کودک خود را در ماشین رها نکنید


گروه خبر: حفظ سلامتی ۲۵ تیر ۱۳۹۶

به گزارش حکیم ایرانی از روزنامه سپید:

هرساله وقتی‌که فصل تابستان فرامی‌رسد بعضی از کودکان به دلیل رها شدن در ماشین‌های گرم جان خود را از دست می‌دهند. این موارد مرگ زمانی رخ می دهند که راننده بدون توجه به حضور کودک در ماشین او را رها کرده و سراغ کار خود رفته است یا وقتی‌که کودک بدون اطلاع پدر و مادر خود، درون ماشین رفته است. وقتی‌که کودک در داخل ماشین رها می‌شود تنها باگذشت چند دقیقه در وضعیت خطرناک قرار می‌گیرد.

چیزهایی را که باید بدانید:

هیچ استثنایی وجود ندارد و مهم نیست که مدت ماندن کودک در ماشین کوتاه است یا خیر؟ بعضی از والدین نیازی نمی بینند که کودک خود را از ماشین پیاده کنند، چون بر این اعتقاد هستند که کار آن‌ها زیاد طول نمی کشد و سریع به ماشین خود بازمی‌گردند. اما این را باید گفت که در هوای گرم همین مدت کوتاهی که کودک در ماشین می‌ماند نیز می‌تواند خطرآفرین باشد.

دکتر کریستوفر مکستی، پزشک اورژانس و استادیار طب اورژانس در مرکز پزشکی Langone دانشگاه نیویورک می‌گوید: «در هیچ حالتی کودک خود را در ماشین رها نکنید، حتی اگر پنجره ماشین‌ها پایین باشند. ماشین شما به‌مانند یک گلخانه است و در یک مدت‌زمان بسیار کوتاه دمای ماشین شما بیش‌ازحد بالا می‌رود.»

ناتان آلن، پزشک طب اورژانس در دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «هیچ مدت‌زمان بی‌خطری برای رها کردن کودک در ماشین وجود ندارد. کودکان آسیب‌پذیرتر هستند و در مقایسه با بزرگ‌سال‌ها بیشتر در معرض بیماری و آسیب ناشی از گرما هستند، چون بدن آن‌ها در مقایسه با اندازه خود گرمای بیشتری تولید می‌کند و توانایی آن‌ها در خنک ساختن خود از طریق عرق کردن به‌مانند توانایی بزرگ‌سال‌ها نیست.» بنابراین، رها کردن چنددقیقه‌ای یک کودک کوچک در ماشین می‌تواند بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد.

دکتر کریستوفر هینس، مدیر طب اورژانس اطفال در بیمارستان کودکان سنت کریستوفر در شهر فیلادلفیا می‌گوید: «والدینی که کودکان خود را در ماشین رها می‌کنند هیچ آگاهی‌ای در مورد خطرناک بودن کار خود ندارند و نمی دانند که چنین عملی می‌تواند کودک آن‌ها را ناخوش کند.» او می‌گوید: «در روزی که دمای هوا 72 درجه فارنهایت (حدود 22.5 درجه سانتی‌گراد) است، دمای هوای درون ماشین می‌تواند در طی یک ساعت 30 تا 40 درجه افزایش یابد و 70 درصد این افزایش در 30 دقیقه اول رخ می‌دهد.» گرمازدگی زمان رخ می‌دهد که دمای بدن از مرز 104 درجه فارنهایت (40 درجه سلسیوس) می‌گذرد. این دمای بدن ویژگی مغز در کنترل دما را از پای درمی‌آورد و موجب علائمی همچون سرگیجه، آشفتگی، اضطراب، دستپاچگی، بی‌حالی، تشنج، از دست دادن هوشیاری و یا مرگ می‌شود.

اگر کودکی را تنها در یک ماشین گرم دیدید به راحتی از کنار او عبور نکنید و سعی کنید والدین این کودکان را از عاقبت تلخ این کار مطلع سازید.

منبع: روزنامه سپید