اخبار

«سوسیس و کالباس صددرصد گیاهی» واقعی است؟


گروه خبر: تغذیه سالم ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

چندی است که در برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، سوسیس‌ها و یا کالباس‌هایی عرضه می‌شود که اگرچه به ادعای فروشنده و یا تولیدکننده، صددرصد گیاهی و بدون استفاده از گوشت‌های فرآوری‌شده معرفی می‌شوند اما از نظر طعم، بافت و رنگ با نمونه‌های تهیه‌شده از گوشت هیچ تفاوتی ندارند. رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، صحت این مدعا و سلامت‌محور بودن این محصولات را تا حدود زیادی نادرست خوانده است.

دکتر محمد حسین عزیزی در گفت‌وگو با سلامت آنلاین تاکید کرد: این محصولات برخلاف ادعای فروشندگان و تولیدکنندگانشان، کاملا هم گیاهی نیستند، چون در فرمول تهیه آنها از تخم مرغ نیز استفاده شده و با این‌که مصرفشان نسبت به فراورده‌های حاوی گوشت ارحجیت دارد، با این حال مصرف زیاد و مداوم آنها نیز به دلیل دربرداشتن رنگ و مواد افزودنی توصیه نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مورد ترکیبات مورد استفاده در این محصولات اظهار کرد: فرمول این فراورده ها شامل پروتئین گیاهی بافتدار (گندم)، روغن مایع خوراکی، تخم مرغ، صمغ خوراکی (E415 و E407)، ادویه (فلفل قرمز، فلفل سیاه، تخم گشنیز)، نمک تصفیه شده خوراکی، رنگ طبیعی پاپریکا و آب است.

عزیزی افزود: در تهیه این محصول هم از چربی استفاده می شود، اما از آن‌جا که گوشت و خمیر مرغ در تولیدشان به کار نرفته، نیازی به افزودن مواد نگهدارنده ای چون نیتریت و نیترات در آنها نیست.

وی گفت: طعم گیاهی این محصولات به واسطه افزودن برخی سبزیجات معطر و ادویه‌جات، همچون فراورده های گوشتی شبیه سازی شده است و سوسیس یا کالباسی که پایه گوشتی دارد به صرف اینکه برخی سبزی‌ها و ادویه معطر یا به ادعای برخی خمیر گردو و کنجد در تولیدش استفاده شده باشد، در گروه فراورده های گیاهی قرار نمی گیرد.

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران تاکید کرد: با این حال اگر این فراورده ها را می‌خرید حتما باید به خاطر بسپارید که آنها را در یخچال نگهداری کنید و زمان نگهداری آنها نیز حداکثر سه ماه است.

 

منبع: سلامت آنلاین