اخبار

توسعه طب سنتی و گردشگری سلامت با ظرفیت بالقوه عقاید دینی مردم


گروه خبر: طب سنتی ایران ۲۹ خرداد ۱۳۹۶

محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت در نشست خبری دومين همايش و جشنواره ملى طبيعت گردى، طب سنتى و گياهان دارويى نطنز با اشاره به اهمیت طب سنتی ایران اسلامی در تحول اقتصادی کشور اظهار کرد: استفاده از ظرفيت طب سنتى به اقتصاد سلامت كمك مى‌كند چرا که اين خدمات ریشه در باور مردم و اعتقادات آنها دارد از سوی دیگر این خدمات به دلیل ارزانی و در دسترس بودن مراجعان بیشتری دارد. وی با بیان اینکه سازمان جهانى بهداشت از ٤٠ سال پيش در تلاش است كه طب سنتى را وارد نظام‌هاى سلامت كند عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده كه از همه ظرفيت‌هاى طب مكمل، مادامی که خدمات آن ایمن باشد مى‌توان در كنار طب رايج استفاده كرد.

طب سنتی و اسلامی منشأ تحول گسترده اقتصادی

خدادوست در ادامه با اشاره به اقلیم‌های ۱۱ گانه در کشور آن را فرصتی برای توسعه نظام سلامت، گردشگری و طبیعت گردی  توصیف دانست و یادآور شد: خوشبختانه اين رويكرد در وزارت بهداشت وجود دارد كه از ظرفيت‌هاى طب سنتى و اسلامی استفاده کامل شده و با توجه به ظرفیت بالا و بالقوه توليد داروهاى گياهى در کشور می‌توان منشأ تحول گسترده‌ اقتصادی در سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال شد. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به دومين همايش و جشنواره ملى طبيعت گردى، طب سنتى و گياهان دارويى نطنز بیان کرد: با توجه به باورها و عقاید دینی مردم زمینه استفاده از طب سنتی و توسعه گیاهان دارویی را داشته و از سوی دیگر همراهی اقلیم و طبیعت و امکان مذهبی در این شهرستان ظرفیت بزرگی را برای توسعه توریسم، طبیعت گردی و داروهای گیاهی دارد. وی با بیان اینکه پشتوانه و توانمندى طب سنتى ايران اسلامی، داشتن منابع غنى و مكتوب است؛ گفت: بالغ بر ١٠ هزار كتاب علمى در اين زمينه وجود دارد، از سوی دیگر بسیاری از طب‌های سنتی در کشورهای گوناگون از طب ایرانی ریشه گرفته و در اسلام هم بدان حکمت می‌گویند.

اخلاق و حکمت حلقه مفقوده پزشکی

مشاور وزیر بهداشت افزود: بخشی از آنچه طب سنتی ایران یا حکمت اسلامی بر آن تأکید دارد اخلاق است که امروز معضلی در پزشکی بوده و به نوعی حلقه گم شده است. مديركل دفتر طب سنتى و اسلامی وزارت بهداشت در رابطه با مخالفت‌ها و مقاومت‌هاى پزشكان در برابر طب سنتى عنوان کرد: يك دليل عمده اين مخالفت‌ها، افراطى‌گرايى برخى افراد در بزرگ‌نمايى طب سنتى برای درمان تمام بیماری‌ها است كه موجب می‌شود جامعه پزشكى (به دلیل اینکه با شواهد علمی مسأله‌ای را می‌پذیرند) مقاومت نشان دهند. لذا افرادی كه دلسوز طب سنتى هستند نبايد در این رابطه بزرگنمايى كنند این در حالی‌ است که بيشترين پيام طب سنتى، اصلاح سبك زندگى و پیش‌گیری از بیماری و رفع تهدیدها بر علیه سلامت است. خدادوست دليل ديگر مخالفت‌ها با  طب سنتی و اسلامی را عدم آشنايى جامعه پزشكى با قابليت‌هاى این طب دانست و بیان کرد: در اين دولت، ٢ واحد به صورت اجبارى براى نشان دادن قابليت‌هاى طب سنتى به رشته‌هاى پزشكى اضافه شد، همچنین همه مفاهيم و سرفصل‌هاى طب سنتى داراى امتياز بازآموزى شدند.

ادعای طب سنتی اصلاح سبک زندگی است

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست همچنین حسین رضایی‌زاده، رئیس دانشکده طب سنتی علوم پزشکی تهران نیز يكى از ادعاهاى طب ايرانى، را خود مراقبتى و اصلاح سبك زندگى خواند و عنوان کرد: توسعه طب سنتی در جای جای کشور این فرصت را برای مردم به وجود می‌آورد که سبک زندگی خود را اصلاح کنند. وی با اشاره به پایداری جمعیت نطنز اظهار کرد: اگر مطالعه‌اى در زمينه اصلاح سبك زندگى در جمعيت پايدار نطنز انجام شود، خدمت بزرگى به كشور خواهد شد. رئیس دانشکده طب سنتی همچنین با اشاره به سابقه تاریخی نطنز عنوان کرد: اين شهرستان سابقه ارزشمندى در زمينه طب سنتى دارد لذا مى‌توان مطالعه ارزشمندى در زمينه مصرف داروها و نوع بيمارى‌ها در اين منطقه انجام داد. رضایی زاده یکی از ظرفیت‌های جشنواره ملی طبيعت گردى، طب سنتى و گياهان دارويى نطنز توسعه برندینگ گیاهان دارویی خواند و یادآورشد: هرچقدر در حوزه زعفران در كشور ضعيف بوديم، مى توانيم در زمينه برند سازى گياهان دارويى در اين منطقه به درستى عمل كنيم.

افزایش ۳۰ درصدی تولید گیاهان دارویی

در ادامه این نشست همچنین محمود رضا فقیهی، دبیر جشنواره ملی طبيعت گردى، طب سنتى و گياهان دارويى نطنز اظهار کرد: اين جشنواره با هدف معرفی مزيت‌هاى اين شهرستان با توجه به ظرفيت‌هاى طبيعت گردى و گياهان دارويى طراحى شد. وی در رابطه با محورهای این همایش نیز عنوان کرد: گردهمایی متخصصان طب سنتی، آموزش عموم مردم برای حفظ سلامت، نشست تخصصی برای بررسی کشت گیاهان دارویی، کارگاه‌های فرصت سازی و تورهای گردشگری از جمله این موارد است. فقیهی یادآور شد: از زمان برگزاری جشنواره نخست تا به امروز ظرفیت تولید گیاهان دارویی در این شهرستان ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. وی عنوان کرد: مبادلات گیاهان دارویی در جهان حدود ۶۰۰ میلیون دلار است در حالی‌که ایران تنها سهمی نیم درصدی در این بازار دارد و جا دارد در این زمینه کار کرد. گزارش ایکنا حاکی است نشست خبری دومين همايش و جشنواره ملى طبيعت گردى، طب سنتى و گياهان دارويى نطنز شب گذشته، ۲۷ خرداد در محل دانشکده طب سنتی برگزار شد.

منبع: ایکنا، 28 خرداد 1396