اخبار

داروخانه گیاهی در مرحله تدوین ضوابط اجرایی


گروه خبر: طب سنتی ایران ۱۶ تیر ۱۳۹۶

محمود خدادوست با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت موظف است دسترسی مردم را به خدمات ایمن آسان کند، افزود: در حال حاضر  تنها راه دسترسی مردم به گیاهان دارویی استاندارد و بسته بندی شده، مراجعه به سلامتکده‌های طب سنتی است.

آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌های فرآورده‌های طبیعی و سنتی نیز به همین منظور تدوین شده‌است. در این داروخانه‌ها که مسئول فنی آن داروسازان سنتی هستند داروهای گیاهی بسته بندی شده در فضایی تمیز در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد، البته مخالفت‌هایی از طرف داروسازان  مطرح شد که به نظر می‌رسد صرفا اقتصادی بود. خدادوست با تاکید بر اینکه داروخانه‌های گیاهی با عطاری‌ها موازی کاری ندارند، ادامه داد: داروسازان نگران بودند بخشی از درآمدهای داروخانه‌های معمولی کاهش یابد، اما در جریان نشست‌هایی که با آنها داشتیم قول دادیم درصورت فعالیت داروخانه‌های گیاهی درآمدشان  10 تا 15 درصد نیز افزایش پیدا کند.  تدوین ضوابط اجرایی داروخانه‌های گیاهی و فرآورده‌های طبیعی در سازمان غذا و دارو در حال انجام است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک حداقل در مراکز استان‌ها تعدادی از این داروخانه‌ها را داشته باشیم.

مدیرکل دفتر طب سنتی، ایرانی_اسلامی وزارت بهداشت  با تاکید بر اینکه فروش داروی گیاهی ترکیبی توسط برخی عطارنماها غیرقانونی است، اظهار کرد:  داروهای گیاهی در عطاری‌ها باید به صورت مفرده عرضه شود. با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، صنعت معدن تجارت و صنف عطاران از شش ماه گذشته جلسات مشترکی درباره ضوابط فعالیت عطارها برگزار کردیم تا این بخش سامان پیدا کند. فروش داروی ترک اعتیاد و متادون در عطاری‌ها نیز غیرقانونی است و نظارت بر فروش آنها بر عهده وزارت صنعت و صنف گذاشته‌شده است. مردم در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند با صنف تماس بگیرند و آن را گزارش دهند.

منبع: بهداشت نیوز، 11 تیر 1396