مواد لازم:

برنج و آبغوره : هر کدام یک پمانه

لوبیا چشم بلبلی: نصف پیمانه

گوجه فرنگی متوسط: ۲ تا ۳ عدد

پیاز متوسط: یک عدد

روغن: ۳ قاشق غذاخوری

نعناع خشک: به میزان لازم

جعفری و تره: از هر کدام ۲۵۰ گرم

روش پخت: ابتدا پیاز را خرد کرده در داخل قابلمه تفت می دهیم. بعد برنج را با آب یا اشکنه کافی به آن افزوده صبر میکنیم تا کاملا پخته و له شود. لوبیا را جداگانه می پزیم. سپس سبزی ها را به آش اضافه میکنیم. پس از پختن سبزی لوبیاها، گوجه فرنگی و نمک را افزوده صبر می کنیم تا آش جا بیفتد. در پایان نعناع خشک را روی آش می پاشیم و حدود یک ربع در حالی که زیرش خاموش است رویش را با دم کن می پوشانیم. استفاده توام از رب و گوجه فرنگی بهتر است. آبغوره را آخرپخت اضافه میکنیم.

و اما چند نکته:

  • جهت جلوگیری از ایجاد نفخ، حبوبات را باید از ۸ تا 9 ساعت قبل در آب خیسانده آب آن را دور بریزیم و سپس استفاده کنیم.
  • می توانید به جای روغن حیوانی از روغن زیتون و با حرارت ملایم استفاده کنید.
  •  به جای سرخ کردن پیاز آن را در کمی روغن تفت میدهیم و تا حد امکان از پیاز داغ کمتری در پخت غذا استفاده میکنیم.

 اضافه کردن آبغوره در مرحله آخر پخت، سبب حفظ ویتامین ها به ویژه ویتامین C آن می گردد.

نظر متخصصین تغذیه:

  • این آش یک غذای کم کالری محسوب و برای افراد دچار اضافه وزن و چاقی، یک وعده غذایی مناسب به ویژه برای وعده شام محسوب می شود.
  •  این غذا منبع خوبی از اسید فولیک می باشد. اسید فولیک یکی از اشکال ویتامین های گروه B است که در خون سازی، بهبود عملکرد قلب و پیشگیری از سرطان ها مفید می باشد.
  • این غذا همچنین منبع بسیار خوبی از ویتامین C آهن و پتاسیم می باشد و درصد بالایی از نیاز روزانه به این مواد مغذی را تامین می کند.
  • این غذا به دلیل محتوای زیاد ویتامین C سبب افزایش جذب مواد مغذی به ویژه آهن می گردد.
  • به دلیل وجود حبوبات، نمایه گلیسمی این غذا نسبتا پایین است و در نتیجه از نوسانات شدید قند خون در افراد دیابتی پیشگیری می کند.

خرید اینترنتی گیاهان دارویی


منابع

  • کتاب خوراکهای بومی ایران


موضوعات مرتبط: چند کلمه حرف کتاب
۲۸ شهریور ۱۳۹۷ [۰۹:۰۴]
۱۷۹ بازدید